/knowing-liking-trusting-1-van-3/

Knowing – liking – trusting [1 van 3]

Geplaatst door op 10-08-2010 | Reageren uitgeschakeld

De drie fases voor de verkoop: knowing, liking & trusting

Voordat iemand daadwerkelijk een klant wordt, worden er drie fases doorlopen. Eerst moet de persoon je kennen. Daarna moet hij of zij je aardig vinden. En als laatste moet de “bijna klant” (suspect) je vertrouwen. In dit stuk gaat het over de eerste fase in relatie tot de website van de ondernemer.

Knowing / kennen

Eerste indruk

Als de bezoeker voor het eerst op jouw website komt, maakt hij of zij voor het eerst kennis met jou en jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om een goede eerste indruk te maken.

Stel jezelf voor

Als je met iemand in gesprek raakt op een netwerkbijeenkomst, stel je jezelf ook even voor. Doe dit ook op de website. Veel ondernemers denken vanuit zichzelf en vinden het voorstellen niet relevant, ze denken vanuit de producten of diensten die geleverd worden. Maar, bezoekers worden geen klanten als ze je niet goed genoeg kennen. Het is daarom ook een reden tot afhaken tijdens een bezoek.

Toon je adres, naam en persoonlijke foto

Ook al zal de klant nooit bij je op bezoek komen omdat je op afstand werkt of bij de klant langsgaat, toon toch je adresgegevens op de website. Bezoekers zullen afhaken als er niet genoeg contactgegevens beschikbaar zijn. Een webshop met een vast telefoonnummer en een bestaand adres verkoopt doorgaans veel meer dan een webshop zonder deze gegevens.

Als je alleen een 06-nummer vermeld, maak gebruik van het feit dat het een persoonlijk gesprek gaat worden, als ze bellen. Doe niet alsof je een megabedrijf hebt in dat geval. Maar vermeld bij het nummer wie ze aan de lijn kunnen verwachten. Vermeld een naam en een pasfoto. Op manier wordt de drempel om contact op te nemen lager. De bijna klant is voorbereid en ziet dat er aan de andere kant ook maar gewoon een mens de telefoon opneemt.

Wees authentiek, wees jezelf

Veel websites maken gebruik van stockfotografie. Mensen met de mooiste en meest blije hoofden en duurste headsets worden bij de contactgegevens vermeld.

In plaats van mensen beter kennis met je te laten maken, vervreem je jezelf van de bezoeker. Waarom niet gewoon jezelf zijn en er de vruchten van plukken?

Shortcut: LinkedIn

Is er geen budget voor de wijzigingen omdat de huidige websitemaker niet helemaal met zijn tijd mee is gegaan, link in ieder geval naar je LinkedIn-profiel en zorg dat deze goed gevuld is!




MrWebsite is online, chat nu.minimaliseren